El Dakar

Argentinië / Johan en Lieve /

Je bent er voor of je bent er tegen, maar als het gaat over grave en heel grave dingen, dan mag de Dakar wel meedoen.  En aangezien de Dakar bijna helemaal de route rijdt die wij in de tegenovergestelde richting volgen, sprak het voor zich dat we hem ergens zouden proberen tegen te komen.  De dag voor we de grens naar Argentinië oversteken tonen Duitse overlanders ons een plannetje met de route. In Salta is het half time voor de Dakar en houden ze een rustdag vlak bij de stad.  Binnen drie dagen.  Dus is onze keuze snel gemaakt.  Hoewel het vrij onduidelijk is waar ze bivak zullen houden en welke routes de wagens exact zullen volgen zetten wij koers naar Salta.  Als we de hoofdweg naar Salta vervoegen komen we pal op één van de verbindingsroutes van de Dakar terecht.  Voor ons een grote truck, achter ons een pick-up van de organisatie.  Honderden mensen langs de kant van de weg waaien en joelen en trekken allemaal foto’s.  Als ze ons zien komen met de uitgeruste Land Rover worden we eveneens vereeuwigt op de foto’s en uitbundig toegewuifd.  Hoewel sommige twijfelend kijken, aangezien de wagen niet onder de sponsor stickers hangt en er drie kinderen op de achterbank blijken te zitten.   We staan al snel tussen duizenden toeschouwers in de Dakar village.  Een podium, eetkraampjes en wat infostandjes.  De zone waar de voertuigen en deelnemers zich bevinden is echter hermetisch afgesloten met hekwerk.  Je kan er wel volledig omheen lopen en zo naar de immense trucks en rallywagens kijken.  We geven onze ogen de kost en genieten als één van de buggy’s over het podium heen springt.

We komen laat ’s avonds op de overvolle camping aan waar we een Belgisch-Frans koppel ontmoeten die met twee kindjes twee jaar onderweg zijn.  De Fransman die we in Peine met zijn overlandtruck ontmoeten is ook weer van de partij en een Hollands-Frans koppel die een jaar overland reizen maakt het gezelschap compleet.  ’s Ochtends begint het stevig te regenen en wij gebruiken de dag om de juiste route van de Dakar uit te zoeken, uitgebreid naar de supermarkt te gaan en een beetje te praten met het gezelschap op de camping waar we drie vierkante meter vrije ruimte met delen.

We rijden terug door de Quebrada Del Toro naar Los Cuevas waar de auto’s en de vrachtwagens uitzonderlijk op het zelfde punt zullen starten en aankomen.  De moto’s en Quads volgen een andere omstreden route die hen over de Salar in Bolivië voert.  Ondanks de protesten van de indianen die de rally liever niet over hun land zagen komen gaat de etappe toch door. Langs de kant van de verbindingsroute tussen Salta en Los Cuevas staan reuzengrote cactussen en nu het heeft geregend staat de woestijn in bloei.  De koppen van de cactussen worden helder wit en dragen bijna allemaal witte bloemen. De cactusbloemen staan bijna altijd in knop en de weinige momenten dat er regen valt beginnen ze allemaal te bloeien. Het is een bijzonder fenomeen en erg mooi.  We slaan onze tent op tussen de honderden andere toeschouwers die er de volgende ochtend mee vroeg bij willen zijn.  Door de felle regen en de mist wordt de start echter een uur uitgesteld.  Rond 10u razen de auto’s weg met korte tussenpauzes gevolgd door de vrachtwagens die met onwaarschijnlijk geweld langs komen razen.  Op dit circuit gaan de vrachtwagens even snel en in vele gevallen sneller dan de auto’s.  De piste waarop ze starten gaat na een aantal kilometers over in woestijnlandschap waar de piloten slechts op de navigator kunnen vertrouwen.  De zwaarste rally ter wereld.  Ze doen er alles aan om die reputatie hoog te houden.  Een Belgische motorrijder is bezweken op 51 jarige leeftijd onder de temperatuur van 47 graden.  Hij reed al 11 keer mee en was dus geen groentje.  60% van de motorrijders ligt reeds uit de race die nu in de helft is.  Over alle klassementen wordt slechts 40% aan de finish verwacht op het einde van de rally.  Het Belgische team met hun vrachtwagen gaat vandaag op zijn kant.  Hun voorwiel breekt af, dus ze zullen niet aankomen binnen de tijd en dus niet meer starten.  De truck uit Kazakstan gaat met zijn flank tegen een rotswand en komt nog wel binnen de tijd aan maar de truck is zwaar gehavend.  Één op vijf motoren hakkelt en sputtert als ze over de finish komen.  Bij een Tsjechisch team met Antwerpse navigator loopt de diesel onder de vrachtwagen uit.  Ze hadden de schade niet eens gemerkt.  Op volle kracht verbruikt de truck toch een slordige 150 liter per 100 kilometer.  Hun gemiddelde snelheid was vandaag 110 km/u.  De truck is begrenst op 140.  Sinds een Nederlander met zijn truck met twee motoren tegen 200 door de woestijn reed hebben de organisatoren het reglement enigszins gewijzigd.  Heldenverhalen doen het nog steeds goed.  De populaire Amerikaan die de tweede dag over kop ging –en toch de eindmeet haalde- heeft zich de afgelopen week van de honderd dertigste plaats naar de derde plaats gereden.  Hij is naast showman ook top rallyrijder en dé favoriet van het publiek.  Een professionele rallywagen kost een slordige 300000 euro.  Zonder 6X6 begeleidings truck en een professioneel team doe je hier niet mee.  Wil je meedoen?  Mini bied een formule aan met een Rally wagen, assistentie vrachtwagen en volledig professionele begeleiding.  1,800000 euro en je bent vertrokken.  Als de wagen dan uitbrand zoals met één van de buggy’s gebeurde, dan is dat natuurlijk verzekerd.  In ieder geval, wij genieten van al dat geweld.  De gehavende trucks, de babbeltjes met de vele Nederlandse teams voor en na de rit waar we alle bovenstaande roddels van hebben.  We mogen in de truck van een Antwerpse navigator plaatsnemen en babbelen uitgebreid met twee Nederlandse fotografen die ons alle inside verhalen en weetjes van de Dakar vertellen.

Als we verbrand en uitgewaaid ’s avonds de Defender inkruipen om een kampeerplek uit de wind te zoeken word ik door Lieve en Jakob, de helden van de bergwegen, er vriendelijk op gewezen dat dit geen Dakar rally is.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s