We verlaten de pan-americana en rijden naar laguna La Cocha. Deze Laguna is het tweede grootste meer van Colombia. We ontdekken een gezellig dorpje met allemaal mooie houten huisjes. Het dorp is in twee verdeeld door een riviertje waarop houten bootjes dobberen die je voor een paar pesos naar Isla de la Corota brengen. Het eilandje maakt deel uit van een klein nationaal park. We maken er een mooie kleine wandeling op het goed aangegeven pad en pas op het einde zien we de jongens terug. We besluiten om de hele dag in het dorpje te blijven. Wij drinken een koffietje en de jongens verdwijnen in het riet en we zien ze pas tegen het avondeten terug met doorweekte kleren en schoenen.
Na deze ontspannende dag rijden we verder in de mist langs kronkelend diepe kliffen en al snel verdwijnt het asfalt en zitten we op een hobbelige piste. Als de mist optrekt en we kunnen de ravijnen inkijken komt er vanaf de achterbank de schrandere opmerking “he, dit is ook een death road”. Rond zes uur komen we aan bij San Agustin. Het dorpje leeft van de bezoekers van de nabijgelegen archeologische site. Er werd hier in de jungle een eeuwenoude beschaving ontdekt die zeer karakteristieke beeldhouwwerken achterliet. De cultuur die meer dan 3000 jaar VC leefde heeft zo honderden beelden in de jungle verspreid achtergelaten. Alles is in een overzichtelijk park gegoten dat omringt wordt door jungle en mooie vergezichten. We zitten op een fijne camping waar we twee andere overlanders ontmoeten. Beiden met een pick up met een enorm zware camper achterop. We worden uitgenodigd door het koppel Tsjechen voor een ‘oven BBQ’ ’s avonds op de camping.
De eigenaar stookt de houtoven op en we bakken pizza, heerlijke kippensaté en gevulde paprika. De Tsjechen (die eigenlijk in Australië wonen) hebben een massa verhalen bij waar vooral de garagebezoeken epische avonturen zijn. Het dak van hun camper is er in Tiera Del Fuego af gevlogen, het chassis van hun zwaar overladen pick up is op vele plaatsen beginnen scheuren, de achteras is doormidden gebroken,… De reuzachtige pick up V8 kan niet off road omdat hij 400 kg overladen is en de camper dan losscheurt van zijn bevestigingspunten. Als je een jaar of meer onderweg bent op de wegen van Zuid-Amerika kan het blijkbaar niet anders dan dat de garagebezoeken erbij horen. De rampverhalen van bijna alle campers die we tegen kwamen maakt van onze twee garageavonturen klein bier en wanneer we de woestijn intrekken twee dagen later over nog maar is een onmogelijke weg zijn we tevreden met onze flexibel uitgeruste auto.